Odpowiedzialna konsumpcja


Niedoceniane skarbnice zdrowia i urody
Krystyna Kozikowska-Koppel

Od dawna ludzie wiedzą, że podstawowymi czynnikami warunkującymi zdrowie są:właściwa jakość wody, powietrza, gleby, żywności, aktywność fizyczna, pozytywne emocje. A jednak to właśnie ludzie doprowadzili do znacznego zanieczyszczenia środowiska, skażenia powietrza i wody, zanieczyszczenia żywności, podniesienia poziomu stresu codziennego życia i pracy. Stosują nieodpowiednie technologie produkowania i przetwarzania żywności i tak w ich codziennej diecie znalazło się mnóstwo substancji toksycznych – chemicznych dodatków.
O ile dla naszych przodków odżywianie się było sprawą stosunkowo prostą. Wystarczyło jeść w umiarkowanych ilościach to, co wyrosło lub wyhodowano na terenie, na jakim mieszkali, o tyle dziś dokonywanie właściwych wyborów żywieniowych, nie mówiąc już o wyrobieniu sobie właściwych nawyków żywieniowych, stało się sprawą wymagającą wiedzy i świadomego podejmowania, nie zawsze łatwych decyzji
** ** ** ** **
Konsumpcja jak narkotyk

Pierwsze kontakty
Dostępność różnorodnych dóbr, które zapełniają sklepowe półki, przyzywa i kusi, sprzyjając wręcz zostaniu porwanym przez „huragan konsumpcji”. Konsumenci kupują, piją, jedzą, używają, zbierają nie zawsze dla realizacji potrzeb, ale też dla samego miłego doznania towarzyszącego konsumowaniu. Angażowanie się w zakupy, a następnie konsumowanie zakupionych towarów niewątpliwie może, z jednej strony - być źródłem emocji pozytywnych, z drugiej - uwalniać od emocji negatywnych. Zarówno wstęp do konsumowania – zakupy, jak i następnie samo konsumowanie odwraca uwagę od problemów, zmniejsza napięcie, daje odczucie ulgi, w łatwy sposób dostarcza przyjemności i satysfakcji. Sprzyja to dążeniu do zwiększania ilości czasu i pieniędzy przeznaczanych na konsumpcję, kosztem rezygnacji z innych, bardziej wymagających źródeł satysfakcji oraz unikaniu głębszego wglądu we własne trudności.
** ** ** ** **
Odpowiedzialny konsument na co dzień

XXI wiek jest niewątpliwie erą konsumpcjonizmu, a w sklepach króluje kult opakowania. Sklepowe półki aż uginają się od kolorowych, pięknych i błyszczących opakowań. Aby zwiększyć rangę i atrakcyjność artykułów producenci, konkurując pomiędzy sobą, pakują je zwykle po kilka razy. Prostym przykładem może być krem… który pakowany jest najpierw w słoiczek lub tubkę, następnie w kolorowy, ładnie wyglądający i przyciągający wzrok kartonik, a na sam koniec w celofan.
eko-znaki
czytaj więcej o ekoznakach>>>

** ** ** ** **
starsze artykuły>>>

O nas

Zarząd

Kontakt

Aktualności

Projekty

Publikacje

Wspierają nas

Współpraca

Raporty z działalności

Raporty finansowe

ul.Ziemowita 1 IIIp.

skr.poczt.489
44 - 100 Gliwice
tel/fax (...) 32 231 85 91
 
e-mail:
biuro@pkegliwice.pl
strona:
www.pkegliwice.pl
 
 
polecamy:
spis treści
broszura w pdf